can she give zakat to her husband?
Question:
A woman if she is wealthy by her own and parental means, and If her husband is in debts and earning quite less, can she give zakat to her husband?.
Answer:
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.
According to Hanafi school of thought, a woman cannot give Zakāt to her husband.[1]
and Allah Ta'ala Knows Best
Mufti Faisal bin Abdul Hameed
Montreal, Canada
Checked & Approved:
Mufti Ismail Desai (Darul Iftaa)
ولا تدفع المرأة إلى زوجها (الهداية في شرح بداية المبتدي (1/ 111)، دار احياء التراث العربي)
(ولا إلى زوجته) لأن المنافع بينهم متصلة، ويعد غنيا بمال زوجته. قال تعالى: {ووجدك عائلا فأغنى} [الضحى: 8] " قالوا: بمال خديجة - رضي الله عنها - وكذلك الزوجة لا تدفع إلى زوجها لأنها تعد غنية باعتبار ما لها عليه من النفقة والكسوة، ولأنهما أصل الولاد، وما يتفرع من هذا الأصل يمنع صرف الزكاة فكذا الأصل، ولهذا يرث كل واحد منهما من الآخر من غير حجب كقرابة الولاد. وقال أبو يوسف ومحمد: تدفع إلى زوجها، «لقوله - عليه الصلاة والسلام - لزينب امرأة ابن مسعود وقد سألته عن التصدق على زوجها: " لك أجران: أجر الصدقة، وأجر الصلة» . قلنا: هو محمول على صدقة التطوع لما بينا من اتصال المنافع بينهما وذلك جائز عنده. (الاختيار لتعليل المختار (1/ 120)، مطبعة الحلبي - القاهرة)
ولا تدفع المرأة إلى زوجها عند أبي حنيفة رحمه الله تعالى كذا في الهداية (الفتاوى الهندية (1/ 189) ، دار الفكر)
Disclaimer The views and opinions expressed in this answer belong only to the author and do not in any way represent or reflect the views of any organizations to which he may be affiliated with. The opinions and educational information proffered in this communication are based on the jurisprudential understanding and available knowledge of the author. Given that contemporary issues and interpretations of contemporary issues are subjective in nature, another scholar may reach different juristic inferences and conclusions to those as expressed by the author. Whilst every effort has been taken to ensure total academic integrity and honesty, the author is open to corrective measures based on sound academics and juristic inferences. The Shari’ah ruling given herein is based specifically on the specific scenario in question. The author bears no responsibility towards any party that acts or does not act on this answer and is exempted from any and all forms of loss or damage. This answer may not be used as evidence in any court of law without prior written consent from the author. Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
Browse next Fataawa